Alternativ till google som webbläsare & sökmotor?
Det är mycket diskussioner just nu (mars 2025) om att bojkotta produkter & tjänster från USA. Detta beror ju framförallt på Trumps hot om tullar med mera och det finns flera Facebookgrupper som lägger ut listor på vad som är amerikanskt eller ej.
Webbläsare/sökmotorerna från Google och Microsoft är ju amerikanska och det finns många som förespråkar bojkott av dessa företag. Så hur ska vi tänka om detta? Som marknadsförare är jag ju väldigt insatt i hur stor betydelse Google och Microsoft har och att undvika dessa två jättar är lättare sagt än gjort. Generellt kan vi säga att alternativa webbläsare/sökmotorer arbetar antingen med sk. AD-Blockers – dvs stoppar all annonsering från Google & Microsoft eller inte överhuvudtaget har någon funktion för annonsering.
(Not. per mars 2025 – inte otroligt att ngt företag utanför USA på sikt kommer att finnas för annonsering i alternativa sökmotorer)
Det finns flera frågor för dig som företagare att fundera över:
- Vill du / kan du sluta använda Google, Microsoft och Meta för din annonsering. Hur får du in leads om du slutar annonsera?
- Vill du själv börja använda andra webbläsare & sökmotorer?
- Vad händer om många i din målgrupp slutar använda webbläsare/sökmotorer som visar annonser från Google, Microsoft eller Meta?
Punkt 1 och 2 är ju dina personliga val men vad händer om flera av din kunder väljer att bojkotta Google & Microsoft eller börjar använda sökmotorer som inte har annonsering?
Det enkla och kanske trista svaret är en gammal goding SEO – sökmotoroptimering! Plötsligt finns det ytterligare en anledning att göra det där omfattande arbetet. Det positiva är möjligen att om du varken du eller dina konkurrenter gjort SEO så har du kanske ett försprång.
Även om SEO arbete alltid behöver underhållas så är det aldrig ett arbete som inte behövdes och generellt så ser våra SEO kunder en ökning av leads och kunder. Att göra ett SEO arbete är alltid en intern process – det finns inga genvägar utan ett SEO arbete innebär alltid att du som företagare behöver läsa och gå igenom dina texter på webbplatsen. Du behöver analysera vad dina konkurrenter skriver i sin SEO och du behöver implementera SEO på baksidan i admin gränsnittet på din webbplats. Självklart kan du ta hjälp med detta arbete – vilket gör att det kommer att gå fortare – men du kan aldrig helt överlåta åt en extern byrå att skapa din webbplats SEO.
Vill du prova alternativa webbläsare & sökmotorer?
Bara att ladda ned och installera – nedan finns en tabell över några alternativ. Om du provar – det första du ska söka på efter installationen är självklart:
- ditt företags namn
- dina produkter/tjänster
- dina konkurrenter
Nedan en tabell med en del av de vanligaste alternativen
NAMN | Typ | Ursprung | Sökmotor | Annosering? – via: | url |
Vivaldi | browser | norge/us | valbart | ad-blocker | Vivaldi webbläsare | Kraftfull, Personlig och Privat webbläsare |
Opera | browser | norge? | valbart | ad-blocker | https://www.opera.com/opera/compare |
Mullvad | browser | sweden | oklart | ad-blocker | https://mullvad.net/ |
Iridium Browser | browser | tyskland | qwant – valbar | ad-blocker | FAQ | Iridium Browser |
Firefox | browser | USA | valbart | google – microsoft | https://www.mozilla.org/en-US/firefox/new/ |
DuckDuckGo | browser & sökmotor | USA | x | microsoft | https://duckduckgo.com/duckduckgo-help-pages/company/advertise-on-duckduckgo-search/ |
ECOSIA | browser & sökmotor | usa(tyskland)klimat | Google eller Bing(microsoft) | google – microsoft | https://ecosia.helpscoutdocs.com/ |
Qwant | sökmotor | frankrike | x | ad-blocker | https://www.qwant.com/ |
Swisscows | sökmotor | Schweiz | x | ad-blocker | https://swisscows.com/en |
PS:En sak att fundera över är att om du använder konton på Google och Microsoft finns många funktioner knutna till att du är inloggad på dessa konton i din webbläsare – tex för inloggning. Se till att du har dessa uppgifter tillgängliga på andra ställen än i dina konton.
Alternativa webbläsare&sökmotorer mars25 – annasbyra
KATEGORIER
ETIKETTER