Behöver en medlemsorganisation marknadsföring?
Ja även om man ofta inom ideella organisationer föredrar att benämna det information eller kommunikation. Det är ändå precis samma principer som används. För även om du inte säljer produkter eller tjänster så säljer du medlemskap och psykologin bakom att få målgruppen att bli medlemmar är samma som att få dem köpa något annat till samma värde.
Sedan är förstås texten lite annorlunda man måste berätta mer om känslan att vara medlem, samhörighet med andra som tycker likadant, att stödja ett initiativ en behjärtansvärd insats.
Det som särskiljer mellan ideella organisationers kommunikation och företag är vikten av trovärdighet.
Självklart måste ett företag upplevas trovärdigt men för en ideell organisation är detta A och O kombinerat med transparens. På hemsidan behöver man tydligt avge organisationens:
syfte
vision
mål
handlingsplaner
omkostnader
Samt hur, när och var man verkar
Men som sagt – när det kommer till att värva medlemmar ska man nu använda samma kanaler och metoder som företag. Bruset av all kommunikation vi utsätts för i dagens online närvaro är så stort att om man inte använder samma metoder risker man att inte synas eller höras. Sen ska man fortfarande alltid målgruppsanpassa sin kommunikation och marknadsföring.