COOKIES – nya regler från mars 2024
Digital Marketers Act
- Förordningen om digitala marknader – rättvisa och öppna marknader inom den digitala sektorn
- En del stora internetplattformar fungerar som ”grindvakter” på de digitala marknaderna. Förordningen om digitala marknader ska se till att plattformarna beter sig rättvist på nätet. Tillsammans med förordningen om digitala tjänster är förordningen om digitala marknader kärnan i EU:s digitala strategi….
Lång text men resultatet av förordningen blir att:
- Google = Grindvakt
- Google måste se till att en webbplats som använder Googles produkter – agerar enligt DIGITAL MARKETERS ACT
- Google Ads / Analytics är exempel på produkter
- Om du använder Google Ads eller Analytics måste du vidta åtgärder
Google consent mode v2
Sammanfattning: Grindvakten Google har beslutat att de som vill annonsera med Google Ads, måste använda en av Google godkänd CMP – Content Mangement Platform Dvs en godkänd app som på sköter cookiebannern på WordPress webben
Du behöver:
- Använder webbplatsen Google måste du installera en Cookiebanner från en godkänd CMP
- Det finns olika CMP leverantörer: se tabell slutet denna sida:
https://support.google.com/analytics/answer/9976101?hl=en - Skapa konto hos en godkänd CMP, koppla till WordPress, installera cookiebanner. Gör inställningar enligt EU och se till att Google hittar installationen
ENGELSK BESKRIVNING:
- Today, the European Commission announced that Google has been designated as a gatekeeper under the Digital Markets Act (DMA). The DMA is a new piece of legislation designed to harmonize platform regulation across the EU and ensure fair and open digital markets. The legislation comes into effect in March 2024.
- We have always believed in offering people and businesses choice and control, and competing on the merits of our services. The DMA will require Google and other companies to make various changes to the way their products and services work. For us, for example, that will mean building on the work we have done to provide consumers with information and opportunities to switch platforms or manage their data (such as Google Takeoutand our Google Transparency Reports) and remind people about their choices (such as the choice screenswe now offer in Europe).
- https://blog.google/outreach-initiatives/public-policy/building-for-compliance-with-the-digital-markets-act/