Vad är sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering handlar om att se till att webbplatsen är tillgänglig för sökmotorer på ett optimalt sätt.
Ur t.ex. Googles synpunkt betyder detta att:
Den som söker på Google ska få de bästa sökresultaten!
Googles sökmotor ( och alla andras t.ex. Bing) söker igenom internet varje dag och samlar på sig information om varje webbplats. De söker både i det innehåll som visas men också i det som ligger dolt för vanliga besökare i tekniken bakom webbplatsen.
Sökmotorerna följer vissa regler – t.ex. anses en Huvudrubrik, H1, vara just en rubrik som berättar något om innehållet – den vanliga texten. I sökmotorernas algoritmer (data program) värderas sedan all information som hittas på webbplatsen och detta skapar prioriteringen – vilken webbplats som får ligga överst i tex Googles sökresultat.
Och det är här det blir knepigt. För en 5 år sedan var algoritmerna inte så avancerade, för att hamna högst upp räckte det att skriva ett ord flera gånger, att få massa andra länka till sin webb (för betalning) med flera andra trick men idag är Google smartare.
I sökmotorernas algoritmer finns nu regler för att straffa den som inte, enligt t.ex. Google, lagt ner ordentligt med ansträngning för att göra en bra webbplats som tydligt berättar om vad den innehåller. Detta betyder att Google helt enkelt kan värdera din webbplats som sämre och därmed placera dig längre ned i sökresultatet.
Bra sökmotoroptimering (SEO) bör innehålla
Tekniska åtgärder som i kombination med redaktionellt arbetet får stor betydelse för webbplatsens prestanda i organiska sökresultat vilket samtidigt ökar användarvänligheten i ett besökarperspektiv.
Det handlar om att finnas sökbar för rätt personer vid rätt tillfälle genom
att använda rätt sökord, dvs de ord som målgruppen använder när de söker,
att visa intresseväckande och mot konkurrenter urskiljande texter i sökresultatet,
att sökträffar går till rätt målsida (webbsida) dvs där innehållet är relevant för sökningen och att det motsvarar läsarens förväntningar,
att innehållet på webbsidan leder besöken till de mål/resultat som ni önskar
att ha en strukturerad strategi för er webbnärvaro med länkar till och från webbplatsen