Vad gör en marknadscoach?
Marknadscoach är ett begrepp vi och AnnAs Byrå skapade för några år sedan.
Vi upptäckte att för många företag så är resurserna begränsade just för marknadsföring. Resurser som tid och pengar behövs till att driva det egna företaget dess verksamhet och det kan vara svårt att fördela det på marknadsföring. Vårt begrepp Marknadscoach innebär att vi vill vägleda dig – så att du kan skapa den bästa marknadsföringen för ditt företag.
För hur ser dina resurser ut, vad kan du göra själv och vad behöver du hjälp med?
Längst ned finns en lista saker man behöver för att marknadsföra sitt företag digitalt. Den är rätt omfattande men antagligen behöver du inte kunna allt på en gång. Det kan däremot vara bra att fundera över vad du ska göra och vad som det är bättre att någon annan gör. Fundera gärna över vem som är de andra. kanske finns det släkt vänner som kan ställa upp.
Målgruppen styr!
Oavsett vilka resurser du har är det din målgrupp som kommer att avgöra vad du ska satsa på. För utan försäljning får du inga pengar in i verksamheten. Det är här som en marknadscoach kan göra verklig skillnad. För att hitta och förstå målgruppen är det mest intressanta av allt.
Du är proffs på din produkt eller tjänst – vi kan marknadsföring. I ett coachande samtal försöker vi hitta hur du kan kommunicera med din målgrupp. Därefter kommer frågan: Vill du göra detta själv eller behöver du hjälp av oss?
Marknadscoachen – vill inte göra allt!
Även om vi eller någon av våra samarbetspartner kan allt, så är inte det vårt mål. Vi vill hjälpa dig med de marknadsföringsuppgifter du inte vill göra själv. Vi kan också utbilda dig eller skapa manualer så du ökar din kompetens. Vi vill vara ett stöd vars storlek baseras på ditt behov och dina resurser.
Vanliga uppgifter när man ska skapa digital marknadsföring:
Webbplatsen
Skapa webbplats
Ändra text och bild på webbsidorna
Göra webbplatsen sökbar på Google – Bing med flera
Hålla webbplatsen aktuell för besökare
Skapa kontaktvägar som formulär för besökare
Ta hand om eventuella kommentarer – frågor
Skapa – sköta ehandel eller länka till butik
Webbstatistik – följa besökarnas väg på webbplatsen
Sociala Medier: Facebook – Instagram – Linkedin etc
Skapa företagssidor/ konton
Skapa inlägg med text och bild
Skapa inlägg med länkar till andra sidor, artiklar, webbplatser
Skapa annonser eller betalda inlägg
Kontrollera och förstå statistik för företagssidor – annonser
Nyhetsbrev och annan kundkommunikation
Annonsering på Google – Microsoft
Annonsering i Bransch media
Vi börjar därför med att titta på nuläget, hur fungerar din marknadsföring idag? Därefter diskuterar vi vart du vill komma – vad är viktigast nya kunder eller merförsäljning på befintliga?
Sen tittar vi på dina resurser: vad vill och kan du göra själv. Vad hinner du med? Vilken budget har du? Sen sätter vi upp en enkel plan, för det närmaste månaderna, året.