Vad ingår i Digital Marknadsföring?
När vi pratar om digital marknadsföring avser vi allt du gör för att ditt företag/organisation ska synas på online på nätet tex :
i appar på smartphones och surfplattor
på andra sidors företag – samarbeten
medlemssidor för organisationer
nyhetsbrev via mail
Vi brukar dela in det i 2 områden
Gratis – där det inte kostar extra – tex:
Din hemsida (exkl webbhotells kostnader)
Din Företags/organisations sida på Facebook, Linkedin, Instagram etc
Plats på andra gratis samlingssidor tex inom Bransch mm
Nyhetsbrev via email – (i liten skala kan detta vara gratis)
Betald – där du betalar för att synas – tex:
Marknadsplatser tex Amazon, CDON med flera.
Annonsering på Google ADs, Microsoft ADs,
Annonsering Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok med flera
Annonsering på webbplatser för Branschtidningar, intresseorganisationer mm.
Sen kan naturligtvis ”gratis” innebära kostnader om du själv inte vill skapa och hantera dessa onlinekanaler själv.
När det kommer till vad som är viktigast så ska du alltid satsa på att få ordning på Gratis kanalerna först.Detta gäller även om du satsar på att endast finnas på marknadsplatser, då många kunder googlar på varan eller handlaren för att se om det verkar vara en bra, trygg handlare med bra varor. Ingen vill ju köpa grisen i säcken.
När du har din eller dina gratis kanaler klara rekommenderar vi annonsering – i synnerhet i en uppstart. Annonsering på Facebook är relativt billigt om din målgrupp finns där. Annonsering på Google – Microsoft kan ha bra effekt även om det är lite dyrare.
En viktig sak du ska komma ihåg om du startar med annonsering är uppföljning! Vilket innebär att du behöver ha koll på:
Vad annonserade du
Vad var innehållet – texten
När annonserade du
Var – i google- facebook etc
Statistiken för annonsen
Hur många gånger visades annonsen
hur många klickade på länken
hur många köpte
hur tittade besökaren på din webbplats
All denna statisk är det lätt att strunta i för man vill komma igång snabbt men gör inte det! För nästa gång du annonserar vill du inte göra om eventuella misstag. Hur du skriver texten i annonsen, vilken bild och vilket erbjudande är avgörande för om din målgrupp nappar. De flesta måste annonsera flera gånger innan man hittar den kombination som fungerar bäst. Därför är statistik guld värd!
KATEGORIER
ETIKETTER